Spill og interaktive opplevelser

Hekta?
Spill kodekammeret (escape room) Hekta? Her får du utfordringer i fire hverdagssituasjoner. Kommer du deg gjennom dagen? Spill, fordyp dere i et emne, vær ekspert i ei gruppe og løs caser for å forstå kritisk mediekompetanse.
Opplegget er utviklet i samarbeid med Medietilsynet og kan brukes i både samfunnskunnskap, mediefag og i tverrfaglige tema.
Smitteutbrudd i Kongsland
Tenk deg at du har ansvaret for smittevernet i en by. Hvordan vil du håndtere et smitteutbrudd? I spillet Smitteutbrudd i Kongsland får du prøve deg på akkurat det.
Spillet kan brukes i blant annet matematikk, biologi, helse og oppvekst, og kultur og kommunikasjon.
Power the grid
Du kontrollerer strømnettet i en liten by. Klarer du å produsere nok strøm til alle innbyggerne, samtidig som du gjør produksjonen fornybar?
Vi har laget undervisningsopplegg i naturfag for spillet Power the grid. Du kan også finne flere spill som er egnet i naturfag på ndla.no.
Bilverkstedet 360

Hvordan er det å arbeide på et bilverksted? Bli med inn på et digitalt verksted der du kan vandre fra rom til rom og se hvordan ulike oppgaver blir utført. Du møter også personer som forteller om rollene sine på verkstedet. På NDLA vil du finne flere slike 360-opplevelser som for eksempel Bildegalleri 360, som kan brukes i blant annet norsk og mediefag.
Lag spill

Spill kan ta mange former. Brettspill, kortspill, dataspill og escape room er noen eksempler. Spill har en “spillmaskin”, det vil si et formål som driver spillet og et sett regler som bestemmer hvordan vi skal spille det. Ofte finnes det også en fortelling knyttet til spillet. På NDLA finner du ressurser om å lage spill.