Å lære med film

Ungdom sluker film til frokost, snurrer film på bussen og er fanget av film på rommet. Film i undervisningen kan skape kritisk refleksjon og bidra til dannelse. – Jeg hadde nylig min beste dag som lærer da vi i sosiologifaget så episoder fra Petter – der ingen vil bo, og deretter tok turen til Oslo. […]

Les mer

NDLA er med på å sikre valget

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) roser undervisningsopplegget om kunstig intelligens og valg. NDLA er på oppdrag fra regjeringen med på å sikre valget. – Undervisningsopplegget som Medietilsynet og NDLA har laget, er et viktig bidrag for å øke elevers kritiske evner. Det er spesielt viktig for demokratiske prosesser, slik som valg, sier Brenna til NDLA. Hun […]

Les mer

Veien til Yrkes-EM

Utøvere på Yrkes-NM i en av konkurransene.

I september i fjor ble Yrkes-NM arrangert i Sørlandshallen i Kristiansand. Vi intervjuet en spent Emma Straub som skulle delta innen helsearbeiderfaget. Hun endte like godt opp med å vinne førsteplassen! Nå forbereder hun og landslaget seg til Yrkes-EM som går av stabelen den 5.–8. september i Gdańsk i Polen. Gledelig overraskelse Hun forteller selv […]

Les mer

Kunstig intelligens i skolen

Et futuristisk bilde av en hjerne som skal illustrere kunstig intelligens. Illustrasjon.

Det er ingen tvil om at ChatGPT har vært et av de store samtaleemnene det siste halvåret. Blant lærerne har chatboten skapt både begeistring og uro. Ikke minst har kunstig intelligens i skolen blitt et mer konkret og håndfast tema. Men hva vil denne teknologien egentlig bety for skolen slik vi kjenner den? Bekymringer Mange […]

Les mer

Utvikler verktøy for langlesing på skjerm

Marthe Moe og Jan Frode Lindsø leser på henholdsvis nettbrett og bok. Foto.

Er det virkelig slik at elevene lærer mer av å lese på papir? Og er det bare fysiske bøker som kan gi gode leseopplevelser? Med et nytt leseverktøy ønsker NDLA å gjøre lengre digitale tekster lettere å lese og tilgjengelige for alle.  Behovet for å legge bedre til rette for lesing av lange tekster i […]

Les mer