• Fagblogg
  • Formidabel formidling med podkast

Formidabel formidling med podkast

Christian Lomsdalen, eller Lektor Lomsdalen som de fleste kanskje kjenner ham best som, har de siste fire årene drevet sin egen podkast. Podkasten tar for seg pedagogiske, didaktiske, politiske og lederskapsmessige perspektiver på skolen.

Foto: Monica Johansen

Lektor Lomsdalens innfall

Podkasten Lektor Lomsdalens innfall har nettopp hatt fireårsjubileum. I den anledning valgte undertegnede å slå av en prat med Christian. Han er én av flere lærere som bruker podkast til formidling.

– Gratulerer med 4-årsjubileum for podkasten! Jeg begynner slik du selv begynner i dine episoder: Fortell tre ting om deg selv.

– Jeg er lektor med varierte samfunnsfag i porteføljen, inkludert en mastergrad i freds- og konfliktstransformasjon fra Universitetet i Tromsø og en mastergrad i religionsvitenskap/religionsdidaktikk fra Universitetet i Bergen. Jeg har to barn, to bonusbarn og en kone, samt to katter. Jeg er førstegenerasjons bergenser.

– Hva er grunnen til at du startet med podkast, og hvilke erfaringer har du gjort deg?

– Jeg startet med podkast fordi jeg savnet en podkast som ikke eksisterte i nevneverdig grad på det tidspunktet, nemlig en norsk podkast om ulike aspekter ved norsk skole. Den viktigste erfaringen jeg har gjort meg, er at dette var det andre som savnet også, og at det generelt sett er lett å få mennesker til å bli med på podkast. Det er mange som har noe de vil lufte med verden, og det er mange aspekter ved norsk skole som trenger belysning.

Interessante gjester og spennende temaer

I samtale med Stig Torsteinson om det å skape trygge rammer for elevene. Foto: Ida Brantzæg

Podkasten har gjennom disse fire årene hatt mange interessante gjester og spennende temaer. Det har handlet om alt fra mobbing til spillpedagogikk. Når jeg ber Christian trekke fram noen episoder som har gjort spesielt inntrykk, synes han det er vanskelig å trekke fram episoder slik.

– De dekker veldig ulike tema og problemstillinger, fra mange vinklinger. Det er også en progresjon i dem, synes jeg, hvor jeg blir bedre til å lage og redigere podkasten. Så det er vanskelig å si, men jeg er kjempestolt over at jeg fikk til et intervju med Kim Friele, og veldig fornøyd med at jeg fikk dekket hjemmeundervisningstemaet godt med Marta Straume og Christian Beck før Christian Beck døde. Ellers ligger mye av hva jeg er svært fornøyd med, mer i at jeg klarer å finne alle de som er gode å prate med, heller enn selve temaet for samtalene.

Og han har all grunn til å være stolt over gjestene han har hatt i podkasten. Nylig hadde han for eksempel kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby på besøk for å snakke om smittevern og fagfornyelsen. 

Podkast i undervisningen

– Jeg synes podkast som vurderingsform og læringsform er veldig god. Der kan jeg vel også peke til intervjuet mitt med norsklærer Karense om hvordan podkast kan brukes som en del av undervisningen heller enn som en del av vurderingen. 

Han mener derimot det er feil metode om man ønsker noe som er raskere å vurdere.

– En må nok bruke mer tid på å rette podkast enn mange andre former for vurderinger. Den store muligheten ligger i elevenes motivasjon, samt at det er lett å tilrettelegge for de som vanligvis sliter med skriftlige vurderinger. Samtidig er det viktig at podkast er en sjanger i seg selv. Det å bare ta lydopptak av noe en ville framført foran klassen, er ikke en podkast. For å respektere sjangeren må en lage det som en form for radiosending. Dette blir på samme måte som man har ulike sjangerkrav til ulike typer tekster i forskjellige fag. Det er veldig lett å begynne, men hvis en er nervøs for det, så kan det være en valgfri vurderingsform på linje med andre vurderingsformer, slik at man får de mest motiverte elevene til å gjøre det først. 

Til slutt har Christian en klar oppfordring til de som vurderer å ta i bruk podkast:
– Det er bare å hive seg uti det. Det er mange gratis programmer, og elevene trenger strengt tatt ikke mer enn en mobil eller en laptop for å få det til.

Christian kommer til å være gjest i neste episode av NDLAs serie #Deling. Denne episoden sendes onsdag 18/11 kl. 14.00 på YouTube.